Πρώιμη διάγνωση της δυσλεξίας

Ανάγνωση / Δυσκολίες στο διάβασμα

  • Δεν θυμάται ποιήματα / τραγούδια.
  • Μπερδεύει γράμματα/νούμερα (βλ. παράδειγμα 1).
  • Γράμματα "χορεύουν" στο χαρτί.
  • Διαβάζει άλλη λέξη αντί το γραμμένο (βλ. παράδειγμα 2).
  • Χάνει τη γραμμή συνεχώς.
  • Δεν βλέπει τελείες, κόμμα κ.τ.λ.
  • Ναρκώνεται όταν διαβάζει.
  • Τάση ναυτίας όταν διαβάζει..

Αναπαραγωγή/ Δυσκολίες στη γραφή

  • Στρεφογραφία (βλ. παρ/τα 1 και 3).
  • Παραλείψεις (γράμματα/συλλαβές).
  • Επανάληψη συλλαβής.
  • Δεν βάζει τόνους και σημεία στίξης.
  • Δεν γράφει πάνω στη γραμμή.
  • Αρχίζει να γράφει κάπου στη μέση της σελίδας/του τετραδίου.
  • Ζεσταίνεται, βγάζει τα ρούχα του.
  • Δεν κάθεται ήσυχος στη καρέκλα του.
  • Σηκώνεται από την καρέκλα του.

Τρία παραδείγματα

  1. γ = λ , α = ε, δ = ρ,
    π = μ, 6=9, 3=ε
    Λ=Δ, Φ=Ψ.
    γάλα = λέγε
    πάμε = μέπα
  2. σκόρδο = σκουπίδια
    γριά = γιαγιά
    αργά = σιγά
  3. 18 = 81

Η δυσλεξία συνοδεύεται αρκετές φορές από

  • Δυσκολίες αυτοσυγκεντρώσεως με ή χωρίς υπερκινητικότητα (ADHD/ADD).
  • Δυσκολίες στα μαθηματικά.
  • Gilles de la Tourette Syndrome (tics).
  • Και άλλες διαταραχές, π.χ. κατάθλιψη.

Δεδομένα για τη δυσλεξία

  • 3% έως 10% των παιδιών.
  • Περισσότερο στα αγόρια.
  • Πιο συχνά στα αριστερόχειρα.
  • Κανονική νοημοσύνη / ευφυΐα.
  • Κληρονομικότητα (40 %).

"Μύθοι" για την δυσλεξία

  • Θα περάσει όταν μεγαλώσει το παιδί.
  • Αν θέλει μπορεί να γράφει.
  • Τεμπελιάζει.
  • Δεν συγκεντρώνεται.

Ενδείξεις της δυσλεξίας στο (προ)νήπιο

  • Δεν θυμάται πού να βρει τα πράγματα.
  • Παίρνει λάθος κατεύθυνση.
  • Δεν αναγνωρίζει κομμάτια του παζλ.
  • Δεν ξεχωρίζει φυσιογνωμίες, εκφράσεις.
  • Δεν αναγνωρίζει τις ανάγκες των άλλων.
  • Δεν μπορεί να χωρίζει προφορικά μια λέξη σε συλλαβές.
  • Δεν θυμάται τραγούδια/ποιήματα.
  • Δεν θυμάται κανόνες ή νέες πληροφορίες.

Δραστηριότητες για την ανάπτυξη των ικανοτήτων

  • Παλαμάκια όταν τραγουδάμε (αίσθηση του χρόνου).
  • Τραγούδια με χειρονομίες (οργάνωση των πραγ/των).
  • Τραγούδια με μουσικά όργανα (κέντρισμα εγκ/λου).
  • Χρήση αισθήσεων- αγγίζω, βλέπω, λέω, φαντάζομαι με κλειστά μάτια - νούμερα/σχήματα (απεικόνιση).
  • Εξήγηση του πάζλ - τα ίσια και κυματιστά κομμάτια.
  • Τραγούδια με νούμερα, γράμματα, ημέρες κτλ.
  • Να μάθει την έννοια του πρωί, μεσημέρι, βράδυ.
  • Παλαμάκια όταν συλλαβίζουμε.
  • Χειρ/κες δραστ/τες με σχήματα , γράμματα, νούμερα.

Ενδείξεις της δυσλεξίας στο δημοτικό

  • Δεν φέρνει πληροφορίες από το σχολείο στο σπίτι.
  • Δεν θυμάται ποιες σχολικές εργασίες να προετοιμάσει.
  • Δεν κρατάει το μολύβι σωστά στο χέρι.
  • Γράφει άσχημα γράμματα, αρχίζει στη μέση της σελίδας ή στη μέση του τετραδίου.
  • Ανοργάνωτο, δεν μπορεί να φτιάχνει τη τσάντα του.
  • Δεν θυμάται πολλαπλασιασμούς.
  • Αγγίζει, αλλά δεν θέλει να το αγγίζουν.
  • Δεν μπορεί να μάθει πως δένονται τα κορδόνια του.

Δραστηριότητες για την ανάπτυξη των ικανοτήτων

  • Επιβράβευση της σωστής συμπεριφοράς.
  • Χειροτεχνικές δραστηριότητες με γράμματα, νούμερα κτλ.
  • Επανάληψη (γραπτή) της ορθογραφίας το πρωί πριν πάει στο σχολείο.
  • Χρήση σημειωματάριου για ημ/νία τεστ, εργασίες.
  • Να συζητηθεί ανοιχτά η κακή συμπεριφορά.
  • Να απευθύνονται στους σχολικούς συμβούλους, ιατρούς, ψυχίατρους, νευρολόγους, ψυχολόγους, λογοθεραπευτές για την διάγνωση και θεραπεία.
  • Να μάθει την έννοια του πρωί, μεσημέρι, βράδυ.
  • Παλαμάκια όταν συλλαβίζουμε.
  • Χειρ/κες δραστ/τες με σχήματα , γράμματα, νούμερα.

Η πρώιμη διάγνωση και αντιμετώπιση της δυσλεξίας θα βοηθήσει στην διαμόρφωση της συμπεριφοράς και της σκέψης του παιδιού

Τα παιδιά θα μάθουν περισσότερα στο νήπιο και στο δημοτικό.

Πρόληψη προβλημάτων, όπως υπερκινητικότητα, κατάθλιψη, επιθετική συμπεριφορά, κατάχρηση ουσιών.

Οι συμμαθητές του θα περάσουν επίσης καλύτερα την ώρα του μαθήματος.

Επικοινωνήστε μαζί μας να συζητήσουμε την ανάγκη σας από κοντά.